معرفی فیلم‌های معروف کریستوفر نولان

فیلم‌های معروف کریستوفر نولان

معرفی فیلم‌های معروف کریستوفر نولان

فیلم‌های معروف کریستوفر نولان طی دو دهه گذشته از مهم‌ترین و تاثیر گذارترین فیلم‌های تاریخ سینما به شمار می‌روند؛ نولان به‌خاطر روایت غیرخطی خود و نوع نگاهش به کاراکتر‌ها به شهرتی رسیده که او را به یکی از فیلم‌سازان مهم تاریخ سینما بدل کرده است.

نولان در سال 1970 در شهر لندن به دنیا آمد اما ایالات‌متحده آمریکا یا بهتر است بگوییم هالیوود به او پروبال داد تا فیلم‌هایی را بسازد که مارا میخکوب صندلی سینما کند تا حتی از دیدن یک فیلم در ژانر اکشن لذتی دوچندان ببریم.

پدر او در شهر لندن به‌عنوان مجری و مدیر نوآوری تبلیغات فعالیت می‌کرد و مادر کریستوفر مهماندار یک شرکت هواپیمایی آمریکایی بود؛ او وقتی بزرگ می‌شد تحت تاثیر پدر به فیلم‌های ردلی اسکات علاقه‌مند شد و در ادامه با دیدن فیلم ادیسه فضایی که یکی از فیلم‌های مشهور کارگردان فقید استنلی کوبریک است، تصمیم گرفت اولین فیلم کوتاه خود را در سن هفت‌سالگی بسازد.

سال 2000 وقتی او سی سال داشت، شروعی عالی برای تبدیل‌شدن نولان به کارگردانی موفق بود.

در این مقاله به معرفی فیلم‌های معروف کریستوفر نولان میی‌پردازیم:

 

7 مورد از فیلم‌های معروف کریستوفر نولان

Memento

اولین فیلم نولان به نام تعقیب که با بودجه شخصی ساخته شد شروعی خوبی برای شناخته شدن در سطح جهانی و متقاعد کردن تهیه‌کنندگان بود.

ممنتو داستان مردی را روایت می‌کند که اختلال حافظه کوتاه‌مدت دارد و برای انتقام قتل همسر خود از یادداشت و خال‌کوبی استفاده می‌کند تا فراموشی او را از هدف خود که کشتن قاتل است دور نکند.

این فیلم نولان با بودجه 4.5 میلیون دلاری ساخته و منتقدان را به خاطر روایت غیرخطی خود شگفت‌زده کرد. گای پیرس و کری ان مارس با این فیلم در سال 2000 راهی جشنواره ونیز شدند و مورد تحسین منتقدان و تماشاگران این جشنواره قرار گرفتند.

نوع روایت و پرداختن به زیر لایه‌های شخصیتی کاراکتر‌ها علاوه بر اینکه توانست توجه زیادی را در جشنواره‌های مختلف به خود جلب کند در گیشه هم موفق عمل کرد.

ممنتو در دو جشنواره معتبر گلدن گلوب و اسکار به‌عنوان نامزد بخش بهترین فیلم‌نامه معرفی شد که بازهم به‌رقم این رویداد مسیر بعدی نولان برای ساخت فیلم هموار شد. Memento تا به امروز یکی از فیلم‌های معروف کریستوفر نولان به شمار می‌رود و از محبوبیت خاصی برخوردار است.

درواقع می‌توان گفت نولان استاد ساخت ایده‌هایی است که در حال حاضر فقط عامه‌پسند به نظر می‌آیند اما در پرداخت و ساخت عمقی می‌یابند که می‌توان آثار او را به‌ اصطلاح فیلم بین‌های حرفه‌ای و منتقدان “فیلم‌هنری” نامید.

فیلمی که در دنیای امروز فقط یک صنعت نیست و جایی از ذهن و روح انسان را لمس می‌کند که بعد از تمام شدن فیلم تا مدتی همراه و هم‌مسیر شما خواهد بود.

در ادامه با ما همراه باشید تا با فیلم‌های معروف کریستوفر نولان بیشتر آشنا شوید.

 

Batman Begins

شاید بتوان نولان را یک کارگردان شجاع نامید کسی که همواره در تلاش بوده تا هیچ‌کدام از فیلم‌هایش شبیه به هم نباشد؛ به همین دلیل در سال 2003 تصمیم گرفت ژانر فیلم‌سازی خود را تغییر دهد و با پیشنهاد ساخت بتمن به استودیو وارنر برادرز دست به عملی زد که شاید از نظر خیلی از  فیلم‌سازان یک تصمیم نادرست به نظر می‌رسید.

اما او ثابت کرد می‌تواند بتمنی را بسازد که با تمام نسخه‌های قبلی آن متفاوت باشد و علاوه بر موفقیت در گیشه نظر منتقدان را به خود جلب کند.

درواقع این فیلم برخلاف نسخه‌های قبلی بتمن به شکل یک فانتزی کمیک بوکی ساخته نشد و با ساختاری کلاسیک فضایی را ساخت که برای مخاطبان سختگیر قابل‌باور بود.

بتمن آغاز می‌کند با بازی کریستین بیل در نقش بروس وین روایتگر تبدیل‌شدن مردی بسیار ثروتمند به شوالیه‌ای است که در تاریکی شب سارقان و جانیان را دستگیر می‌کند و تحویل قانون می‌‎دهد.

او با آموزش‌های رزمی که دیده به کمک تکنولوژی که در اختیار دارد می‌تواند همیشه از دشمنان خود یک‌قدم جلوتر در سایه‌روشن شب آن‌ها را نابود کند.

Batman Begins را می‌توان یکی از فیلم‌های معروف کریستوفر نولان نامید که آغازگر نوعی روایت قهرمان محور بود که کاراکتر اصلی بی‌نقص نیست و در شک و تردید قرار دارد.

 

The Dark Knight

با موفقیت بتمن آغاز می‌کند که یکی از فیلم‌های معروف کریستوفر نولان تا آن زمان به شمار می‌رفت، کمپانی فیلم‌سازی وارنر برادرز و نولان تصمیم به ساخت شوالیه تاریکی گرفتند.

نولان تصمیم داشت سینمای نوآر را وارد دنیای بتمن کند که تا حد زیادی هم موفق بود؛ سینمای نوآر معمولا روایتگر داستان یک جنایت بزرگ بوده که پلیس در حل کردن آن عاجز است و سیستمی فاسد را نمایش می‌دهد که مردم تحت سلطه آن مورد ظلم واقع می‌شوند، اما در این میان قهرمانی تمام مشکلات را حل می‌کند.

در این نوع از سینما قهرمان داستان بی‌نقص بوده و عاری از نقص به نظر می‌رسد، اما قهرمان داستان ما بتمن کامل نیست و در تصمیم‌گیری مانند همه‌ی انسان‌ها دچار تردید و شک می‌شود؛ پرداختن به این زیرلایه‌های شخصیتی عمقی در شخصیت‌پردازی را برای این درام اکشن رقم زد که تا به امروز می‌توان از شوالیه تاریکی را به‌عنوان فیلمی در میانه صنعت و هنر یادکرد، فیلمی که در دنیای کمیک بوک ساخته شد اما تبدیل به درامی تاریک و شاید حتی تلخ گردید که این The Dark Knight را تبدیل به یکی از فیلم‌های معروف کریستوفر نولان کرد.

در انتهای فیلم شوالیه تاریکی به غار خود بازمی‌گردد و تمام نام و نشانی که از او در شهر گاتهام بوده نابود شده و دیگر نامی از او برده نمی‌شود.

حالا گاتهام سیتی بدون حضور بتمن چه اتفاقی برایش خواهد افتاد؟

شاید جواب این سوال را در نسخه آخر بتمن یعنی The Dark Knight Rises بگیریم.

این را به خاطر داشته باشید که پرداختن به فضایی فانتزی در قالب درامی تراژیک این فیلم را به یکی از فیلم‌های معروف کریستوفر نولان بدل کرد و در تاریخ سینما ماندگار شد.

 

The Dark Knight Rises

سال 2010 پایان Trilogy بتمن یا بهتر است بگوییم انتهای شاهکاری تراژیک بود.

چه چیزی یا بهتر است بگوییم چه رویدادی خفاش را از لانه خود بیرون می‌کشد؟

خفاشی که در انتهای غار تاریک خود خفته و هیچ‌چیز او را بیدار نمی‌کند، مگر رویدادی که بشر را به نابودی سوق دهد؛ جنایت‌کاری که نقش آن را تام هاردی ایفا می‌کند و با تمام دشمنان بتمن متفاوت است. او تصمیم دارد با ایجاد حکومتی جنایتکار بر شهر گاتهام مسلط شود و فرهنگ تمدن بشر را نابود کند.

این فیلم نامزد هشت اسکار شد که یکی از این نامزدی‌ها متعلق به فیلم‌نامه جذاب بتمن است که باعث ثبت بتمن در فهرست ملی فیلم آمریکا شد.

The Dark Knight Rises در سال 2012 اکران و موردستایش منتقدان قرار گرفت و خوش‌اقبال در گیشه شد؛ این فیلم پایانی شکوهمند و تراژیک برای بروس وین بود، او با فداکاری بمبی را به خارج شهر برد تا جان میلیون‌ها انسان را نجات دهد، البته در سکانس پایانی، پلانی را می‌بینیم که دستیار بروس وین او را در رستورانی می‌بیند اما مشخص نمی‌شود این تصویر ذهنی او بوده یا واقعا بروس قبل از انفجار از جت بتمن بیرون پریده است.

داستان‌پردازی و ایفای نقش بی‌نظیر بازیگران این فیلم را تبدیل به یکی از فیلم‌های معروف کریستوفر نولان کرد و شاید بتوان گفت ازنظر بعضی مخاطبان محبوب‌ترین فیلم او نام گرفت، اما این نظرات تا جایی ادامه داشت که فیلم Interstellar در سال 2014 به کارگردانی نولان اکران شد.

 

فیلم Interstellar

 

Interstellar

از بسیاری افراد زمانی که درباره‌ی فیلم‌های معروف کریستوفر نولان سوال می‌شود، اولین موردی که به فکرشان می‌رسد فیلم Interstellar است.

شاید ساخت این فیلم را مدیون جنگ ستارگان باشیم، مجموعه فیلمی که نولان را در دوران کودکی به خود علاقه‌مند کرد تا شاید روزی شاهکاری به نام “در میان ستارگان “ را بنویسد و کارگردانی کند.

فیلمی که بازی بازیگرانی چون Matthew McConaughey ، Jessica Chastain ، Anne Hathaway و… تبدیل به یکی از فیلم‌های معروف کریستوفر نولان شد.

این فیلم در ژانر علمی تخیلی درامی پرکشش را  با جلوه‌های ویژه خیره کنند برای عاشقان سینما به وجود آورد تا آن‌ها بدون پلک زدن تمام دو ساعت و پنجاه دقیقه فیلم را ببینند و به فکر فرو بروند.

داستان این فیلم در سال 2014 می‌گذرد زمانی که زمین در حال نابودی است و محصولات کشاورزی روزبه‌روز بیشتر نابود می‌شوند.

ماجرای فیلم حول محور کوپر می‌چرخد مردی که قبلا خلبان ناسا بوده اما اکنون کنار دختر ده‌ساله ، پسر نوجوان و پدر همسرش مشغول کشاورزی است.

ناسا توانسته نشانه‌هایی از امید برای زندگی جدید را در فضا کشف کند و کوپر را برای ماموریت فرامی‌خواند و او پذیرش این ماموریت وارد ماجرایی می‌شود که فراتر از درک انسان است.

داستان این فیلم‌نامه آن‌قدر پیچیدگی دارد که باید در مطلبی جدا فقط به تحلیل و شناخت آن پرداخت.

در میان ستارگان نزدیک به 700 میلیون دلار فروش در گیشه داشت و از نظر دانشمندان به خاطر دقت در استفاده از فرضیه‌های علمی بسیار تحسین شد. قطعا در میان ستارگان یکی از فیلم‌های معروف کریستوفر نولان محسوب می‌شود.

 

Inception

در این میان فیلم Inception را نباید فراموش کرد؛ قطعا یکی از فیلم‌های محبوب کریستوفر نولان همین فیلم است که بازیگرانی چون Leonardo DiCaprio، Cillian Murphy، Tom Hardy و… در آن ایفای نقش کردند که جذابیت تماشای این فیلم را دوچندان کردند.

Inception هم مانند در میان ستارگان پایه و اساس علمی دارد کاری با ذهن مخاطب می‌کند که باعث می‌شود تا مدت‌ها به رویداد‌های فیلم فکر کنید و همواره افکار و تصاویر فیلم شمارا رها نخواهد کرد.

این فیلم در سال 2010 اکران شد؛ بودجه این فیلم 160 میلیون دلار بود و توانست در گیشه نزدیک به 900 میلیون دلارفروش کند.

داستان فیلم درباره جاسوسی است  اطلاعات افرادی خاص را وقتی خواب هستند بانفوذ به ذهن آن‌ها استخراج می‌کند.

داستان از جایی آغاز می‌شود که ” سایتو” که یک سرمایه‌دار ژاپنی است برای حذف رقبای تجاری خود به “دام کاب” سفارش ماموریتی را می‌دهد تا به‌جای استخراج اطلاعات آن‌ها بتواند افکار رقیب تجاری خود رابرت فیشر را دست‌کاری کند تا بدون دردسر او شرکت خود را نابود کند.

نوع روایت و داستان هوشمندانه این فیلم کاری با ذهن مخاطب کرد که کنترل خواب و رویا تا مدتی طولانی بعد از انتشار و اکران این فیلم طرفدارانی پیدا کند و بعضی در زندگی خود با انجام راه و روش‌های دست به کنترل خواب خود بزنند. قطعا تلقین یکی از فیلم‌های معروف کریستوفر نولان به‌حساب می‌آید.

به نظر شما کنترل خواب کاری ممکن است؟

اگر هنوز موفق به دیدن فیلم Inception نشده‌اید حتما در اولین فرصت آن را تماشا کنید تا جواب سوال خود را بگیرید.

بدون شک فیلم ” تلقین” یکی از فیلم‌های معروف کریستوفر نولان محسوب می‌شود که انقلابی را در پیچیدگی فیلم‌نامه‌های نوین به وجود آورد که تا به امروز چراغ راه خیلی از فیلم‌نامه‌نویسانی است که نوشتن در ژانر علمی تخیلی را دوست دارند.

 

Oppenheimer

بالاخره کیلین مورفی بازیگر موردعلاقه نولان نقش اصلی یکی از فیلم‌های او را به عهده گرفت، ترکیب نولان و مورفی فیلمی را در ژانر حماسی زندگینامه رقم زد که از روز اول اکران خود نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرد.

داستان فیلم درباره رابرت اوپنهایمر فیزیکدانی است که به پدر بمب اتم شهرت دارد.

او در برنامه‌ای که به پروژه منتهن شهرت دارد، نقش رهبری را ایفا می‌کند که تیمی را برای ساخت بمب اتم دورهم جمع می‌کند؛ بمبی که توسط او و گروهش ساخته می‌شود پایان دهنده جنگ جهانی دوم می‌شود.

بمبی که در ژاپن انفجاری را رقم می‌زند که تاکنون آثار آن بر شهر هیروشیما و ناگاساکی باقی‌مانده است؛ این بمب ژاپن را مجبور می‌کند تا تسلیم شود و جنگ جهانی پایان یابد.

هزینه ساخت اوپنهایمر 100 میلیون دلار بوده و تاکنون نزدیک به 900 میلیون دلارفروش داشته است که بازهم یک آمار موفق در کارنامه کریستوفر نولان به‌حساب می‌آید.

هم‌اکنون اکران این فیلم در سطح جهانی ادامه دارد و به‌احتمال زیاد به یکی از فیلم‌های معروف کریستوفر نولان تبدیل خواهد شد.

 

مشاهده فیلم‌های معروف کریستوفر نولان در نتفلیکس

شما می‌توانید فیلم‌های معروف کریستوفر نولان را با خرید اکانت نتفلیکس ببینید و برای شارژ اکانت با خرید گیفت کارت نتفلیکس شروع به تماشای بهترین فیلم‌های نتفلیکس کنید.

می‌توانید با ثبت نام اولیه به مدت هفت روز اکانت نتفلیکس رایگان را در اختیار داشته باشید سپس با شارژ اکانت از فیلم‌های نتفلیکس با زیر نویس فارسی لذت ببرید.

بعضی از وبسایت‌ها برای تبلیغ خود پس از ثبت نام به عنوان هدیه گیفت کارت نتفلیکس رایگان را در اختیار شما قرار می‌دهند که در بیشتر موارد مدت زمان کوتاهی اکانت شما را شارژ می‌کنند و خیلی زود باید دوباره اقدام به خرید گیفت کارت Netflix کنید.

مطلب مرتبط: نتفلیکس چیست؟

گیفت کارت نتفلیکس

کلام آخر درمورد فیلم‌های معروف کریستوفر نولان

در این مطلب به معرفی برخی از فیلم‌های معروف کریستوفر نولان پرداختیم، فیلم‌سازی که وقتی به نام او می‌رسیم قطعا بدون مکث نمی‌توان از او گذر کرد. اگر تابه‌حال با او کمتر آشنا بوده‌اید قطعا همین‌الان زمان مناسبی است که با دیدن فیلم‌های نولان زمان خود را صرف دیدن اثری با ارزش کنید.

از نظر شما کدام فیلم بین فیلم‌های معروف کریستوفر نولان جذاب‌تر است؟ پیشنهاد خود را با ما در میان بگذارید؟

فراوش نکنید برای مشاهده فیلم‌های معروف کریستوفر نولان با مراجعه به سایت ما و ارتباط با کارشناسان اشتراک نتفلیکس خود را به راحتی خوهاید داشت.